Stand van zaken. - Reisverslag uit Chilliwack, Canada van Jos Peter - WaarBenJij.nu Stand van zaken. - Reisverslag uit Chilliwack, Canada van Jos Peter - WaarBenJij.nu

Stand van zaken.

Door: josenpeter

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 Oktober 2010 | Canada, Chilliwack

Eindelijk. Het gaat erop lijken dat we nu wel het ergste gehad hebben. We kennen inmiddels bijna heel Chilliwack uit ons hoofd (en voor degene die denkt dat Chilliwack een dorpje is. Chilliwack heeft 80.000 inwoners). Na anderhalve week druk geweest te zijn met regelen van alles en nog wat hebben we het wel een beetje gehad. En dan te bedenken dat alles hier nog op kantoor gaat. Even snel iets aanvragen op internet? Daar hebben ze hier nog nooit van gehoord.
Bovendien hebben we vandaag onze 3de auto gekocht. En toch hebben we er maar één. Hoe dat kan? Luister. Na onze rode pick-up terug gebracht te hebben naar de vorige eigenaar zijn we ijverig verder gegaan met het zoeken van een geschikte auto. Niet lang daarna vonden we er één op internet. Het was een Jeep Cherokee 4X4. Hij zag er nog goed uit, was groot, reed comfortabel en had bovendien vierwielaandrijving wat erg handig is in de bergen en in de sneeuw. Hij had alleen één probleempje. Hij lekte stuurbekrachtingsvloeistof. Dat zou ons maximaal 60 dollar kosten om te laten fixen. Nou dat was een kleine moeite, onze 2de auto was gekocht. Toen wij de volgende dag naar een garage gingen om hem te laten repareren bleek de auto een levensgevaar te zijn (who knew?). De Jeep lekte olie op 2 plekken onder de auto. Niet heel erg, anders hadden we het wel gezien. Maar genoeg om het hele onderstel te doordrenken me olie. En wat gaat dat ons dan kosten beste man? Mwah, zo’n 2000 dollar. Oh, dat is lekker. Onze auto is dus totall los. Tja, het zal een keer niet. Wat nu?
We konden terug gaan degene die ons de auto verkocht had. In onze overeenkomst stond dat we hem binnen 7 dagen konden terug brengen. We stonden dus in ons recht om hem terug te brengen. Maar dan moesten we hem eerst vinden, en dat was moeilijker dan verwacht. Hij reageerde niet op onze telefoontjes. Was telkens van huis enzovoort. Dat ging dus lekker.
Onze buurman Fred wist nog wel een goede monteur die zijn eigen garage had. Nou, dat leek meer op een junkyard dan een echte garage, Deze man zou hem wel maken voor 300 euro. Ja tuurlijk. En dan maar afwachten of hij het een week uit houd.
Gelukkig hebben we nu een hele geschikte autodealer gevonden. We hebben we onze Jeep ingeruild, en hij heeft hetzelfde ervoor gegeven wat wij ervoor betaald hebben. Nu hebben we een andere Jeep. Heel leuk ding. Heeft ook vierwielaandrijving en we kunnen het dak eraf halen.
We hebben nu een auto die we echt kunnen vertrouwen. We hebben hem in de garage van de dealer helemaal na gelopen met de monteurs, dit moet goed zijn. We hebben er ook heel wat meer voor neer moeten leggen maar dat is niet anders. Bovendien is dit een gewilde auto in Canada, verkopen wanneer we weg gaan zal dus een stuk makkelijker zijn.
Morgenochtend om 10 uur is hij van ons. Dan kunnen we eindelijk de dingen gaan doen waar we al anderhalve week op zitten te wachten. We worden namelijk bijna omsingeld door bergen. Je moet het zo zien. Het is als een driehoekige vallei waarvan de brede kant aan de stille oceaan ligt. Vancouver ligt aan de stille oceaan, dus in het breedste gedeelte van de vallei. Als je vanaf Vancouver landinwaarts gaat liggen er 4 steden op en rij waarvan Chilliwack de laatste is. Chilliwack ligt dus bijna in de punt van de vallei, en daarom hebben we dus bijna overal bergen om ons heen. En die willen we heel graag een keer beklimmen.
Bovendien hebben we morgen de tijd om onze werkgever te gaan bezoeken en te kijken wat ons te wachten staat.
We hebben inmiddels een paar willekeurige foto’s op onze site gezet. Het nadeel is alleen dat de foto’s niet groter mogen zijn dan 4MB. Dat gaat helaas ten koste van de kwaliteit van de filmpjes en foto’s. Het is niet anders. Er is in ieder geval wat te zien. Morgen hopen we de rest erbij te zetten.
Voor de rest gaat het prima. Het regent alleen steeds meer en op de bergen ligt al sneeuw. De kans is dus groot dat ook binnenkort in de vallei gaat sneeuwen. We zijn benieuwd.
We hebben vanavond bij de buren een kerstmaaltijd gegeten. Ja het is een beetje vroeg, maar waarom niet? Daarna zijn we nog naar een ander gezin geweest waarvan er één jarig was.
Morgen gaan we er vroeg uit. Gaan de garage opruimen zodat we onze nieuwe aanwinst kwijt kunnen. Daarna kunnen we onze Jeep ophalen.
Achteraf kunnen we zeggen dat het we vervelend vinden wat we tot nu toe nog allemaal mee gemaakt hebben. Maar we hebben er ook echt ontzettend veel van geleerd. En dat is het belangrijkst. Maar een dag zonder stapels formulieren, garages, wachtrijen en lekkende auto’s is ook wel eens lekker..
Fijne dag/slaap lekker,
Jos en Peter

• 29 Oktober 2010 - 06:27

Gerben & Elsbeth:

Wat een pech met de auto's!! Nou, 3 keer = scheepsrecht, dus hopen dat deze auto helemaal top is en jullie geen onaangename verrassingen bezorgd! 'k Ben érg benieuwd naar al jullie foto's! 'k Zal ze zo ff checken! Veel plezier vandaag! Groetjes!

• 29 Oktober 2010 - 06:30

Elsbeth Nog Ff:

'k Bedoel... goodnight ;-p

• 29 Oktober 2010 - 07:08

Mamsie V. 't Wout:

Mooi verslag.Leuke foto's! Maak je niet druk om de kwaliteit, we zijn blij met alles wat we van jullie te zien krijgen.Plaatsen jullie
    straks ook nog een foto van jullie met "bloed, zweet en tranen" verworven "met-of-zonder-dak" 4-wheel-drive-jeep.Hèt middel voor zelfstandige vrijheid!!
    Genieten in 't kwadraat toegewenst!

• 29 Oktober 2010 - 09:13

Ma Van Dijk:

Heerlijk om weer een verhaal van jullie te lezen. Het is wel niet meegevallen met die Jeep maar zo te lezen is het allemaal toch goed terecht gekomen. Die Fred die verdient denk ik wel een lintje. Hoe heerlijk hij jullie overal mee helpt. En nu maar genieten nog een paar dagen van de vrijheid en het natuurschoon. Ennuhh die beren zijn nu toch met hun winterslaap begonnen;-) Wat zijn wij dan eigenlijk verwent met internet. Je zou hier in Nederland een week verlof moeten aanvragen om de zaken te regelen waar jullie nu zo fijn mee zijn bezig geweest;-) Het wordt nu vast dubbel genieten van alles. En wij genietn met jullie mee. Wordt vervolgd

• 29 Oktober 2010 - 09:39

Ma Van DIjk:

En aan de kwaliteit van de foto's mankeert niets hoor. Het is fijn dat we met jullie om een hoekje mee kunnen kijken.

• 29 Oktober 2010 - 13:41

Marthe:

Gefeliciteeerd met de nieuwe aanwinstt :D:D
    Goed bezig geweest uiteindelijk!!!

• 29 Oktober 2010 - 16:53

Pa Van 't W. :

Dag Jos en Peter,

Hopelijk gaat deze Jeep het worden voor de komende maanden........
    Advies: Laat het dak van de auto verlopig maar dicht. Mede gelet op de kans van regen en mogelijke sneeuw in en rond Chilliwack in de komende dagen.

• 29 Oktober 2010 - 16:58

Henrieke:

Leuk om te lezen dit weer, minder leuk voor jullie alleen dit gezeur allemaal. Hopelijk hebben jullie nu bijna alles geregeld en kunnen jullie echt gaan genieten en misschien ook nog eens werken..want dit kan zo niet langer:P
    Foto's zien er gaaf uit!!Geniet ervan he;)
    Liefs!

• 30 Oktober 2010 - 09:44

Opa Van Dijk:

Hallo boffers, laat je maar verwennen met kerstmaaltijden e.d. Het is duidelijk dat heel veel (vr....) gemeenteleden op jullie staan te wachten. Overigens, hou het dak van die car dicht, nu met al die beren in de buurt. Groeten hoor, ook van oma.

• 30 Oktober 2010 - 10:32

Pimheid:

Wat een té vette bak! Kapotvet!! Hou 'm wel heel hea;-)

• 30 Oktober 2010 - 15:51

Veriee:

Heey!

Ah gelukkig auto nu helemaal geregeld! Vette bak joh;) Nu kan je dan idd echt even genieten!
    En super joh al die gastvrije mensen!

Zet um op daar he!;) Enjoy it..

• 31 Oktober 2010 - 13:19

Wil, Jo En Art:

Hallo daar:)

Haha, lekker bezig met die auto`s.. Gelukkig hebben jullie nu een onwijs gave bak! Wil wel iets meer foto`s zien hoor, maar dat komt er aan las ik:) Hier gaat het heel goed, we vermaken ons prima.

Jongens, geniet er lekker van en veel plezier met alles!

Liefs van ons

• 01 November 2010 - 15:36

Wjverhoef@solcon.nl:

hallo gaan jullie zo door
    met allen autos of gaan jullie ook andere dingen doen.
    daarvoor hoef je niet zo ver weg dat kan hier ook.
    veel plezier we zien wel.

• 04 November 2010 - 16:13

Avdperk@kliksafe.nl:

hallo jos en peter een hartelijke groet van ome anthon en tante corrie, gaat alles goed, we volgen jullie via de computer. het allerbeste.

• 04 November 2010 - 18:07

Bart:

Aaah, goedverhaal, lkkr lang. vet woeste auto kan je die hardtop dr helemaal afhalen? succes met alles en vooral blijven laggen want je ben op vakantie:):)

• 05 November 2010 - 05:36

Anouk:

Hay Jos en Peter,
    Ik ben Anouk (20) en verblijf nu sinds ruim een maand in Hope..dat is vlak bij Chilliwack zoals jullie vast wel zullen weten..de boodschappen worden dan ook altijd in Chilliwack gedaan! Ik blijf hier een half jaar om te werken..kwam toevallig op jullie site..als jullie het leuk vinden kun je mijn reiservaringen op anoukdereus.waarbenjij.nu lezen en laat eens een berichtje achter. Misschien kunnen we eens meeten ben benieuwd naar jullie reisplannen en verhalen! Anouk

• 05 November 2010 - 20:28

Ineke Grisnich:

Dag Jos en Peter,

Wat een geweldig land zou dat zijn voor mij, zonder computer, internet, en dus ook geen printers die het niet doen (maar die opmerking snapt alleen je vader, Jos).
    Jullie zijn lekker bezig gehouden met die autohandel! Maar goed, nu heb je ook wat goeds. Geniet ervan! en doe voorzichtig in de bergen. Stiekem ben ik best een beetje jaloers. Maat ja, zo;n bergbeklimmer ben ik nou ook weer niet. Dus ik laat het maar aan jullie over, en lees jullie verhalen wel.
    Hart. groet, Ineke

• 06 November 2010 - 22:35

Anouk:

Weet niet of jullie mijn bericht hebben ontvangen over vanavond..zoja zouden jullie me dan even een mailtje willen sturen zodra jullie de mogelijkheid hebben? groetjes Anouk