Onze eerste werkweek - Reisverslag uit Chilliwack, Canada van Jos Peter - WaarBenJij.nu Onze eerste werkweek - Reisverslag uit Chilliwack, Canada van Jos Peter - WaarBenJij.nu

Onze eerste werkweek

Door: josenpeter

Blijf op de hoogte en volg Jos

08 November 2010 | Canada, Chilliwack

En toen waren we alweer een week verder. Laten we maar verder gaan waar we gebleven waren.
Vorige week zaterdag hebben we onze Jeep uitgeprobeerd. We zijn met onze buurjongen naar een grote rivier, Fraser River, gereden. Op dit moment ligt die rivier voor de helft droog. Dat zal wel veranderen als het weer voorjaar wordt. Dan ontdooit alle sneeuw die op de bergen ligt, stroomt van de bergen af en komt dan in die rivier terecht. We verwachten dat het dan echt heftig is. Omdat de rivier zo droog staat vormen er zich overal kleine rivieren met tussen liggende eilanden. Die eilanden zijn bezaait met rotsen en complete bomen. Die liggen daar natuurlijk niet zomaar. Maar wat belangrijker is, is dat als de rivier zo droog staat dat je er dan prima 4X4 kan rijden. Het ging prima, maar we moeten het niet te gek maken. Onze Jeep is namelijk nogal kostbaar. Het is niet de bedoeling dat we hem nu gaan aftuigen. We zullen weer terug bij af zijn als hij nu stuk gaat. Het ging allemaal prima, tot op het moment we besloten om naar huis te gaan. Toen onze buurjongen, Andrew, nog heel even een ander pad wilde proberen. Je raad het al, en inderdaad. Moddervast. Niet meer weg te komen. We stonden helemaal scheef en 2 wielen hadden totaal geen grip meer. Ja, wat doe je dan. Op dat moment kan je wel door de modder zakken. Hebben wij weer. Schoenen uit, sokken uit en duwen maar. Na een tijd aanmodderen waren we al een aardig stuk gevorderd. Wij en de auto zagen er niet meer uit, en de auto was alleen maar verder gezakt. We hadden nog maar één optie. Hulp vragen en hopen dat iemand bereid was om met zijn auto ons eruit te komen trekken. En aangezien iedereen hier een pick-up rijd moest dat te doen zijn. Gelukkig was één van de vrienden van Andrew bereid om ons te helpen. Zijn vader had een grote truck die ons kon bereiken en ons eruit kon trekken. Zo gezegd zo gedaan. De Jeep is er gelukkig goed vanaf gekomen. Weer wat geleerd. We voelde ons alleen wel een beetje staan. Hebben net één dag een Jeep, denken dat ze wat zijn en rijden vervolgens gelijk zichzelf vast. Een modderfiguur zou toepasselijk zijn.
Maandag zijn we vol goede moed aan onze eerste werkdag begonnen. Zoals we al zeiden DeVry Greenhouses echt een onwijs groot bedrijf. Ze hebben hier in de omgeving overal landerijen en verschillende vestigingen met gigantische kassen. Bovendien hebben ze nog een vestiging in Langley, ongeveer drie kwartier rijden vanaf Chilliwack , en zijn ze nu ook bezig in de aansluitende provincy Alberta. Wat direct opvalt is, er werken echt veel Mexicanen. Dat is een heel best volk. De meeste zijn al wat ouder en zijn getrouwd. Ze werken meestal een periode van 6 maanden om dat hun werkvergunning het niet langer toe laat. Ze werken als paarden, zijn vriendelijk en houden zich keurig aan de regels. Dat is ook wel goed te begrijpen. Omdat het geld in Mexico veel minder waard is verdienen die jongens in onze begrippen 50 euro per uur. Helaas spreken ze niet allemaal even goed Engels. Wat dan wel weer leuk is, is dat ze ons Spaans leren. Ryan, een Canadese jongen van 20, werkt nou bijna een jaar bij DeVry en sprak al een aardig woordje Spaans. Het schijnt een vrij makkelijke taal te zijn. Dus wie weet spreken we ook nog wel een beetje Spaans als we thuis komen. We kunnen in ieder geval om een biertje vragen.
Dat is trouwen wel grappig om te vertellen. De prijzen verschillen hier enorm in vergelijking bij Nederland. Neem nou bijvoorbeeld bier. Dat is hier 10 keer zo duur dan in Nederland. Waanzin natuurlijk. Daarentegen neem je een spijkerbroek hier voor 25 euro mee en liter benzine is kost je 60 euro cent.

Het werk is goed te doen. De eerste week viel eerlijk gezegd best wel tegen. Soms is het werk heel saai en eentonig. Zoals maandag werden we met 15 andere Mexicanen in zo’n typische gele Amerikaanse schoolbus, DeVry heeft verschillende van die schoolbussen gekocht om personeel naar werkplekken te rijden, geladen en naar Langley gereden. Daar zijn we de hele dag aan het ‘spacen’ geweest. Je moet dan plantenpotjes op de juiste afstand van elkaar op de grond van de kas plaatsen. Als je dat een dag gedaan heb, heb je ongeveer zo’n 4000 potjes vastgehad. Logisch dat je nogal versleten thuis komt. Dinsdag en woensdag zijn we ook in kassen bezig geweest met het inladen en inpakken van de kerststerren. Woensdagmiddag zijn we in het veld bezig geweest. Je krijgt dan een schoffel en loop je met zijn alle op een rij tussen de coniferen door om onkruid weg te schoffelen. Dat was op zich nog wel leuk om te doen. Het was mooi weer dus is het lekker om buiten te zijn. Bovendien krijg je dan goed de kans om met andere mensen is een leuk gesprek te voeren. Donderdag en vrijdag was echt leuk. We werden naar een groot kassen complex gebracht waar ze met de kassen zelf bezig waren. Deze kassen noemen ze polyhouses. Dit zijn hele lange kassen (zo’n 40 meter lang, 15 meter breed en 5 meter hoog) die van plastic zijn gemaakt. Dat plastic, polytherm, moet om de 6 jaar vervangen worden. Aan ons de taak om de kassen kaal te maken en klaar te maken voor de nieuwe laag polytherm. We werkten samen met twee andere jongens, een Canadees en een Nederlander. We mochten lekker onze gang gaan, zolang het maar netjes, vlot en veilig ging. Je bent soms genoodzaakt om als een aap over de frames van die kassen te klimmen. Donderdag was echt prachtig. We waren op de polyhouses bezig en het was prachtig weer. Het uitzicht wat je dan heb vanaf je werkstekkie, dat is echt fenomenaal. Gelukkig mogen we maandag weer verder waar we gebleven waren.
Zaterdag zijn we naar Chilliwack Lake geweest. Dat was echt een ervaring. Om er te komen moet je eerst over een onverharde weg met hele diepe kuilen met hier en daar grote stukken steen op de weg. Dat zo is natuurlijk niet zo’n probleem, behalve als er links naast je een rotswand zit en rechtsnaast je een rivier die 10 meter lager ligt. Het lijkt allemaal wel mee te vallen, maar als je dan zelf op zo’n weg rijd kijk je wel uit. Het had geregend dus de weg was glad en modderig. Één verkeerde stuur beweging en je bent ongewenst aan het raften. Het meer was adembenemend mooi. Helder water en omring door gigantische bergen en rotsen. En dan ligt er nog sneeuw op de toppen. Daar hadden we hele mooi plaatjes kunnen schieten, als de camera in de goede tas zat..
We zijn nog een stukje een berg opgelopen. Dan bekruipt je best wel een apart gevoel. Je zit echt in de middle of nowwhere. Je loopt in echt in een stuk oernatuur. En dan niet te vergeten, de beren die hun maag moeten vullen omdat ze voor lange tijd op hibernate gaan. We hebben ze niet gezien, helaas/gelukkig. Ja we hebben nog een eekhoorn uit de boom zien vallen. Dat was dan weer minder grappig.
Voor de rest hebben we niet veel beleefd. Als we thuis komen is het douche, eten en misschien nog even boodschappen halen. Een uurtje voor jezelf en weer naar bed. Het zal dus wel weer even duren voordat jullie wat van ons horen.
Iedereen een fijne week gewenst.
Jos en Peter

• 08 November 2010 - 07:08

John Fire:

he plantenkwekers,

goed bezig om meteen te weten wat je auto allemaal aankan. :)zie het al weer helemaal voor me.
    veel succes verder met werken en houd ze onder de duim daar;)
    grtz jan

de komende werkweek!

• 08 November 2010 - 10:07

Annika:

Hé Peter!

Ik. Ben. Jaloers. Dat bergleven, heerlijk! Erg leuk dat jullie Nederland een beetje bijpraten. Over een uur moet ik alweer naar het volgende tentamen en dan is jullie verhaal een heerlijke afleiding!

Ojaaa, ik moet nog iets vertellen! Skype? (annika.261)

Geniet ervan! Bye, Annika (tipper van deze site & vaste klant bij de slager;))

• 08 November 2010 - 16:47

Elsbeth & Gerben:

Hallo luitjes,

Nou nou jullie beleven wel wat zeg! Dan is het hier maar saai.. Maar dat lijkt me wel heeerlijk met zo'n jeep je lekker uitleven over al die onbegaanbare wegen, er riviertjes.wel leuk dat jullie een beetje vrijgelaten worden in je werk als je met die kassen bezig bent. En gaat het al een beetje met jullie kook kunsten ??.. Groetjes senor en senorita.

• 08 November 2010 - 17:54

Pa Van ´t Wout:

Ha Jos en Peter,

Dat moet toch wel mooi zijn om zo met de jeep er op uit te trekken.
    Alleen ........ `modder is en blijft gevaarlijk`.

In zo´n eerste werkweek hebben jullie al heel wat potten en planten in handen gehad!
    Kassen voorzien van nieuw polytherm is op zich denk wel een leuke klus.

Goede werkweek toegewenst.

• 08 November 2010 - 18:57

Willeke:

Hey jongens!

Zo te lezen hebben jullie een goede 1e werkweek gehad. leuke werkzaamheden zeg! (Lijkt wel een beetje op wat ik elke dag doe haha!) Jammer dat die camera niet mee was! Ben zo benieuwd naar de omgeving..

Ik kwam er achter dat mijn bazen 3 kwartier van Chilliwack hebben gewoond! Ze waren benieuwd naar hoe het bedrijf heette waar jullie nu werken. Omdat ze zelf ook in die omgeving hebben gewoond en gewerkt. Het heet dus DeVry Greenhouses.. Ben benieuwd, miss wel bekenden!

Nou, super veel plezier en succes met werken!;)

Dikke knuffel

• 09 November 2010 - 05:57

Guido(chefke):

Halllo daar,

mooi gezicht zo'n auto tot z'n assen in de modder(lol). Van wie is die andere witte Jeep nou?
    Of hebben jullie er allebei 1?
    Leuk dat het werk bevalt daar.

Groetjes Guido

• 12 November 2010 - 21:01

Eultien:

Hé Jos en Peter,
    Jullie geven wel stof tot praten hoor! Hebben jullie nog meer avonturen beleefd of heeft de auto het rustig gehad? Voorzichtig met beren, ze zijn gevaarlijk...
    groetjes, Eultien

• 17 November 2010 - 21:04

Ma Van Dijk:

Hey jongens,

Ik zie dat het al lekker koud gaat worden bij jullie. -13 graden. Sneeuw. En het is nog maar November:-{{ BRRR
    Niets voor mij dat land.
    Nou bij deze een hartverwarmende groet van je mam and dad.

• 19 November 2010 - 18:49

Bart:

Best verhaal:) maak dr een boek van heb je je reis ook weer terugverdiend. wel leuk om te lezen:) heey succes met werken als een mexicaan, modder rijden en bijna schaatsen zie ik wel aan de temperatuur!

jowjow